Antoine Fuqua miał według początkowych planów wyreżyserować ten film w 2004 roku z Denzelem Washingtonem i Benicio Del Toro w rolach głównych, ale produkcja filmu została wstrzymana miesiąc przed kręceniem zdjęć z powodu wstrzymania finansowania przez studio Universal Pictures.
Dania Ramirez miała pierwotnie wystąpić w tym filmie, jeszcze gdy reżyserem miał być Antoine Fuqua.
Po odrzuceniu scenariusza Terry'ego George'a Steven Zaillian został zatrudniony do napisania nowej wersji. Jednak większość nowego scenariusza jest oparta na starym.
Kiedy ten projekt filmowy został odwołany przez Universal, aktorzy Denzel Washington i Benicio Del Toro otrzymali gaże za to, że w ogóle pofatygowali się na plan. Umowa "płacisz-albo-grasz" została zastrzeżona w obydwu kontraktach aktorów i Universal musiał za odwołanie filmu zapłacić Washingtonowi 20 milionów dolarów a Del Toro 5 milionów dolarów. Ale gdy prace do filmu ruszyły po raz drugi Washington znów został poproszony o zagranie w filmie dostając następne 20 milionów dolarów.
Podczas filmowania w Chiang Mai, prowincji Tajlandii, Ridley Scott zatrudnił kilku stażystów z tamtejszej wioski. Niektórzy z nich naprawdę rozprowadzali narkotyki Franka Lucasa podczas wojny w Wietnamie.
Przed zatrudnieniem Denzela Washingtona i Russella Crowe do odegrania głównych ról filmie, Laurence Fishburne i Eric Bana byli brani pod uwagę jako rezerwowi kandydaci na wypadek, gdyby zapracowani Washington i Crowe nie byli dostępni na czas.
Richie Roberts i Frank Lucas byli głównymi doradcami reżysera filmu Ridleya Scotta na planie filmowym w Nowym Jorku.
Gdy to Terry George miał pełnić funkcję reżysera, a Don Cheadle zagrać Franka Lucasa - Joaquin Phoenix brany był pod uwagę przy obsadzaniu roli detektywa Richiego Robertsa, którego ostatecznie zagrał jednak Russell Crowe.
Początkowo, projektem tym interesował się Oliver Stone. Gdy jednak zrezygnował z udziału w przedsięwzięciu, pomysł przejął Steven Zaillian, który wprowadził w życie swoją wizję historii Franka Lucasa.
Możliwość zagrania detektywa Trupo otrzymał James Gandolfini, jednak propozycję odrzucił.
Russell Crowe i Brad Pitt byli pierwszymi kandydatami reżysera (Ridley Scott) i producenta (Brian Grazer) do roli detektywa Richiego Robertsa.
Denzel Washington próbował wpłynąć na producenta, aby to Jay-Z został twórcą filmowego soundtracka. Jednak zarówno Brian Grazer jak i Ridley Scott nie zgodzili się na to, ponieważ uznali, że jego muzyka nie odda właściwie klimatu lat 70-tych.
W scenie, gdy Frank Lucas (Denzel Washington) dzwoni do swojego informatora, za oknem jego mieszkania dostrzec możemy przejeżdżający, nowoczesny samochód.
Na końcu, gdy otwierają się drzwi do kościoła, prawa ich część - w pierwszym ujęciu - otwiera się na oścież, a następnie powoli zamyka. W kolejnym ujęciu, jest ona znowu szeroko otwarta.
Końcówka filmu. Richie Roberts (Russell Crowe) czeka przy swoim samochodzie, aby aresztować Franka Lucasa (Denzel Washington). Przestępca spostrzega radiowozy, które otoczyły dom - chwilę później, ujęcie kamery przeskakuje na policjantów. Wtedy właśnie zauważyć można współczesnego, brązowego sedana, przejeżdżającego nieopodal funkcjonariuszy.
W jednej ze scen, na terenie bazy "Fort Bragg", można zaobserwować nowoczesny "C-17 Globemaster III". Samoloty tego typu amerykańskie Siły Powietrzne zaczęły stosować dopiero w 1993 roku.
Kolejka metra jadąca na Manhattan Valley, widoczna w filmie, powstała w 1986 r.
Kiedy Richie z partnerem znajdują pieniądze w bagażniku samochodu, napis wskazuje na lokalizację miejsca w New Jersey. Na początku tej sceny ukazany jest Most Williamsburski, który łączy Brooklyn z Manhattanem.
W niektórych scenach widoczny jest wieżowiec Citicorp Center, który wybudowano na początku lat siedemdziesiątych.
W niektórych scenach filmu pada śnieg, którego jednak nie ma na zielonych drzewach w tle.
W scenie z 1968 r., kiedy Frank przygotowuje się do pierwszej rozmowy telefonicznej z kuzynem przebywającym w Bangkoku, na billboardzie po drugiej stronie ulicy widać adres internetowy.
Frank przejeżdża koło znaku I-395. W rzeczywistości ulice w Waszyngtonie były nazywane w ten sposób od późnych lat siedemdziesiątych.
Podręcznik prawa przeglądany przez Richiego Robertsa oznakowany jest karteczkami 3M Post-it?, które nie były dostępne przed 1977 r., a początek ich powszechnego użycia określa się jako rok 1980.
Z Fort Bragg w Nowym Jorku widoczne jest oddalone pasmo górskie. W rzeczywistości nie istnieją góry w okolicach bazy lotnictwa Pope Air Force Base, która obsługuje Fort Bragg.
Kiedy Javier wyskakuje z karetki, można zauważyć ciężarówkę pocztową z logo, które zaczęto używać dopiero w latach dziewięćdziesiątych.
Frank Lucas używa małej elektronicznej maszynki liczącej, która weszła do sprzedaży na początku lat siedemdziesiątych.
Podczas rozmowy z bratankiem Frank zarzuca mu, że ominął spotkanie z New York Yankees i Billym Martinem. Billy Martin nie zarządzał klubem Jankesów przed 1975 r.
Na początku filmu można zobaczyć prom Staten Island Ferry, a w tle Statuę Wolności trzymającą pozłacaną pochodnię. Pochodnię zmieniono na pozłacaną dopiero w 1986 r.
Podczas pierwszego telefonu do kuzyna w Bangkoku, Frank podaje operatorowi kod kraju 376 dla Tajlandii. W scenie pod koniec wojny dzwoniąc do tego samego kraju podaje kod 367. W rzeczywistości Tajlandia ma kod 66.
Podczas przesłuchania Lucasa przez Robertsa mężczyźni siedzą naprzeciwko siebie, chwilę później Lucas niespodziewanie stoi oparty o ścianę.
Nocne ujęcia ukazują lampy uliczne, świecące ciepłym, czerwono-pomarańczowym kolorem. Co ciekawe, zaczęto je stawiać dopiero w połowie lat 80-tych.
W scenie ulicznej konfrontacji pomiędzy Frankiem Lucasem (Denzel Washington) a Tango (Idris Elba), pierwszy z nich wyciąga chromowaną 45-tkę (Colt) i przystawia ją do głowy drugiego. Jednak kilka ujęć później, pistolet ten nagle zmienia się w chromowanego Browninga Hi-Power (kaliber 9 mm).
Prezentowane w filmie samochodowe rejestracje z New Jersey mają jasnożółtą i białą kolorystykę (charakterystyczną dla lat 90-tych). W latach 70-tych, na terenie NJ obowiązywały tablice w kolorze tzw. złamanej bieli (jasnoszarym).
Film podaje, że (w latach 1976-1991) Frank Lucas przebywał na terenie zakładu karnego. W rzeczywistości, w 1981 roku, Lucas został zwolniony warunkowo. Jednak - za złamanie zasad przebywania na wolności i przestępstwa narkotykowe - w 1984 roku wrócił za kraty, aby odsiedzieć resztę wyroku.
Wydanie dziennika "New York Times", w którym na okładce znajduje się Leroy "Nicky" Barnes (Cuba Gooding Jr.), jest zbyt nowe i na pewno nie zostało wydane przed 1977 rokiem.
Na początku filmu w 1968 roku Bumpy Johnson mówi, że restauracje McDonald są obecne na każdym rogu w Harlemie. W rzeczywistości pierwszy lokal tej firmy pojawił się w Harlemie dopiero w latach 70.
Gdy skorumpowani policjanci kradną pieniądze od handlarza narkotyków, w tle przejeżdża biały dostawczy van z lat 90.
Na budce telefonicznej można zauważyć nalepkę firmy A NYNEX, która powstała dopiero w 1984 roku.
Podczas scen na ulicach Harlemu nieraz można zauważyć nowoczesne graffitti, które nie ozdabiały murów na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku.
Podczas wyjmowania narkotyków z trumien, przestępcy używają automatycznych wiertarek, które pojawiły się dopiero w latach 90.
W momencie śmierci Bumpy'ego Johnsona pada śnieg. W rzeczywistości gangster zmarł w dniu 7 lipca 1968 roku, czyli latem.
W 1968 roku, kiedy Richie Roberts idzie z żoną i synem przez park, widać przelatujący samolot linii 747. Powstała ona dopiero w latach 70.
W filmie można zauważyć nowoczesne systemy pożarowe ze światłem stroboskopowym.
Widziane w filmie hydranty mają czubki wprowadzone dopiero w latach 90.
Gdy w latach 70. agenci federalni robią najazd na rezydencję Franka Lucasa, można zauważyć na półce Encyklopedię Britannica wydaną w latach 90.
Gdy Richie Roberts ćwiczy podnoszenie ciężarów, dyski na sztandze zmieniają się pomiędzy ujęciami.
Gdy detektyw Trupo przeszukuje dom Franka Lucasa, można zauważyć w telewizorze odbicie twarzy reżysera, Ridleya Scotta.
W filmie, Richie Roberts jest zarówno detektywem oraz prokuratorem podczas sprawy przeciwko Frankowi Lucasowi. Nie byłoby to możliwe w amerykańskim sądzie: Roberts nie mógłby działać jako pełnomocnik w tej samej sprawie, w którym byłby potencjalnym świadkiem.
Podczas pościgu za Bronco po zakupie narkotyków za 20.000 dolarów, wnętrze auta jest typowe dla Torino, ale ujęcia z zewnątrz pokazują Cadilaca.
Gdy Frank Lucas przybywa do Bangkoku można zauważyć w tłumie niebieski skuter Vespa PK (lub PX) pochodzący z późnych lat 70./wczesnych 80.
W filmie znaki drogowe są zielone z białymi napisami. W rzeczywistości w latach 70. na Manhattanie znaki drogowe były żółte z czarnymi napisami.
Gdy Frank zabija Tango na bazarze, można zauważyć kamerzystę stojącego za ananasami i chłodnicą.
Odbicie Ridleya Scotta jest widoczne w telewizorze podczas pokazywania ciał poległych żołnierzy w trumnach, na krótko zanim Richie Roberts zacznie sprawdzać zawartość trumien w ładowni C-130.
Gdy Frank Lucas telefonuje do swojego przedstawiciela po obejrzeniu wiadomości o upadku Sajgonu, za oknem można zauważyć przejeżdżające współczesne auta.
Kiedy Frank i Bumpy rozdają indyki z tyłu ciężarówki, antena satelitarna DirectTV jest widoczna na dachu budynku.
W scenie zimy 1970 / 1971, gdy grupa zadaniowa nocą śledzi sprzedawcę narkotyków, podejrzany wychodzi z BMW 2002 wyprodukowanego w 1974 roku..
Gdy detektyw Richie Roberts umieszcza fotografię Franka Lucasa na górze planszy, znajdujące się w sąsiedztwie zdjęcie Dominica Cattano zmienia swoje położenie między ujęciami.
Samolot C-130, który pojawia się w filmie, jest pomalowany na szary kolor, chociaż podczas wojny w Wietnamie te samoloty były przemalowane na wzór kamuflażu. Jednolita szara barwa zaczęła obowiązywać dopiero od lat 80.
Podczas rozmowy Franka Lucasa z panem Svbotą wynika, że jego siostrzeniec jest mańkutem. Jednak w późniejszej scenie Stevie Lucas gra w baseball w podwórku Franka i rzuca piłkę prawą ręką.
Gdy Frank Lucas opuszcza więzienie, kilka osób wielokrotnie porusza się w tym samym kierunku.
Gdy Frank Lucas i Richie Roberts są sami w pokoju przesłuchań, można zauważyć, że mieszadełka w kubkach kawy zmieniają położenie pomiędzy ujęciami.
W jednej ze scen licznik rachunkowy ma zielony wyświetlacz, takie modele pojawiły się dopiero w 1981 roku.
Podczas poszukiwania narkotyków we wnętrzu samolotu, kierunek w którym odkręcane są śruby zmienia się pomiędzy ujęciami.
Zdjęcia do filmu nakręcono w Nowym Jorku (Nowy Jork, USA) oraz w Chiang Mai (Tajlandia).
Film nakręcono w 180 różnych lokacjach (z czego 50-60 mieściło się w Harlemie). To sporo jak na produkcję, której akcja toczy się na terenie jednego miasta - Nowego Jorku.
Niemal wszystkie filmowe plenery są autentyczne. Wyjątek stanowiła jedynie kawiarnia Franka Lucasa, która powstała jako część planu zdjęciowego.
Film zawiera jedną dodatkową scenę.
Uwaga! Dalsza treść może zawierać spoilery.
Po napisach:
Sylwetka Franka celuje w kamerę z pistoletu i strzela.
Scenarzysta Terry George w Marcu 2005 roku został poproszony o przepisanie scenariusza z zaleceniem zmniejszenia budżetu do 50 milionów dolarów. George postanowił połączyć scenariusz z fabułą filmu "Hotel Rwanda" (2004) bohatera Don Cheadlea aby stworzyć portret Franka Lucasa "króla" heroiny z Harlemu.
Kiedy reżyser Antoine Fuqua został przydzielony do filmu, zatrudnił on Raya Liottę i Johna C. Reillyego do wspierania głównych ról. Był to jeden z głównych powodów wycofania budżetu firmy Universal ponieważ reżyser Antoine Fuqua zarządzając kierownictwem filmu doprowadził do zbyt dużego kosztu produkcji filmu i był on nieopłacalny dla firmy Universal Pictures.
Aby dopasować swój głos do charakterystycznych manieryzmów prawdziwego Richiego Robertsa, Russell Crowe poprosił o taśmy z nagraniami audio byłego detektywa NYPD.
Na lewym ramieniu detektywa Mosesa Jonesa (podczas sceny pierwszej odprawy nowego oddziału antynarkotykowego) widoczny jest tatuaż, powstałej w 1992 roku, muzycznej formacji "Wu-Tang Clan", której członkiem jest właśnie RZA (Robert Diggs).
Aparaty fotograficzne używane przez Richiego Robersta i członków zespołu antynarkotykowego to lustrzanki marki PENTAX. Występują m.in. w scenach walki Muhammada Aliego i późniejszych scenach fotografowania ludzi Franka.
Postać kreowana przez Denzela Washingtona (Frank Lucas) nosi w filmie aż 64 różne kostiumy.
Zdjęcia do filmu rozpoczęły się 31 lipca 2006 roku, a zakończyły 14 listopada tego samego roku.