"Czcij ojca swego i matkę swoją" - głosi czwarte przykazanie dekalogu. Jest jednocześnie pierwszym z siedmiu, regulujących zasady wspołżycia między ludźmi, podczas gdy trzy początkowe odnosiły się do relacji: człowiek - Bóg. Z czwartego przykazania wynika podstawowe dla całego chrześcijaństwa (i kultury basenu Morza Śródziemnego) prawo moralne - zakaz kazirodztwa. W filmie Kieślowskiego motyw kazirodztwa determinuje misterną grę emocji, uczuć i wzruszeń, toczącą się między dwojgiem bohaterów - ojcem i córką. W ręce dziewczyny wpada list, napisany przez jej matkę na łożu śmierci. Wynika z niego, że ojciec bohaterki nie jest jej rzeczywistym rodzicem. Czy jednak jest to prawda? Dziewczyna sądzi, że tak. Zarzuca ojcu oszustwo. Rodzinna więź, łącząca dotychczas dwoje bohaterów, zostaje zawieszona. W nowej sytuacji dojrzały mężczyzna i młoda dziewczyna starają się dociec, co naprawdę do siebie czują. Budzą się skrywane przez lata tęsknoty, starannie dotąd tłumione pragnienia. Krytyka oceniła "Dekalog, cztery" bardzo wysoko. Uznano go za jeden z najwybitniejszych w całym, dziesięcioodcinkowym cyklu. Chwalono oczywiście reżyserię, także scenografię i zdjęcia. Najwięcej komplementów zebrali jednak aktorzy: Adrianna Biedrzyńska w roli córki i Janusz Gajos jako ojciec. Oboje stworzyli postacie o skrajnie odmiennych temperamentach, wewnętrznie bogate i skomplikowane.
Czwarta część z serii nowel filmowych rozpatrujących podstawowe tematy moralne. Część oparta na czwartym przykazaniu Dekalogu "Czcij ojca swego i matkę swoją". Anna (A. Biedrzyńska) pod pretekstem odkrycia "prawdy" w liście od matki, postanawia rozliczyć się z własnym sumieniem i uczuciem, jakie wiąże ją z ojcem (J. Gajos). Do głosu dochodzą dawno skrywane tęsknoty i starannie tłumione pragnienia.
Młoda studentka Anka znajduje przypadkiem list, napisany przed laty przez umierającą matkę. Z treści wynika, że ojciec nie jest jej naturalnym rodzicem. Wzburzona i załamana, zarzuca mu kłamstwo. Teraz oboje - zagubieni i rozgoryczeni - próbują uporządkować swoje uczucia i pragnienia. W nowej sytuacji dojrzały mężczyzna i młoda dziewczyna starają się dociec, co naprawdę do siebie czują. Budzą się skrywane przez lata tęsknoty i starannie tłumione pragnienia.
Kolejna część cyklu w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego skupiająca się na czwartym przykazaniu: "Czcij ojca swego i matkę swoją". Jest to historia Anki (Adrianna Biedrzyńska), młodej studentki, zafascynowanej aktorstwem, która pewnego dnia znajduje w szufladzie list jej zmarłej matki zaadresowany właśnie do niej. Był on ukrywany przez wiele lat przez ojca (Janusz Gajos). Gdy bohaterka go odkrywa, jej stosunki z ojcem radykalnie się zmieniają. Marek jest urzeczony przemianą córki w dorosłą kobietę, zaś ona dojrzałością starszego mężczyzny. Gdy na jaw wychodzi fakt, iż prawdopodobieństwo biologicznego ojcostwa Marka nie jest pewne, zaczyna się gra oparta na buncie, prowokacji, zazdrości...